• This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

User Rating: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

 

Pap Bela 2017 Slovakiaring - Supersport

  .

Pap Bela, vicecampion in doi ani succesivi la clasa Supersport  in 2016 si 2017,  a avut primul rezultat notabil prin castigarea competitiei de debutant Rookies CUP 1000 in 2014.

Reporter: Cum se vede anul 2018 din perspectiva vicecampionului RosSBK 2017 la clasa Stock 600?

Pap Bela: Anul 2018 se arata mai mult decat promitator. A debutat cu casatoria mea. Eu si sotia asteptam un baietel care, sper din tot sufletul, sa fie sanatos si sa imbratiseze sportul si sa devina un mare campion, indiferent de disciplina sportiva pe care o va alege. Sper ca si in plan sportiv anul 2018 sa-mi aduca satisfactii pe masura.

Reporter: Cum te-ai pregatit pentru sezonul competitional 2018?

Pap Bela: Initial am oscilat putin intre clasele 600 si 1000, insa am fost mereu constient de faptul ca nu mi-am atins inca limitele la clasa 600, mai cu seama din cauza faptului ca anul trecut am alergat pe o motocicleta care nu era dotata cu suspensii profesionale. Astfel, am decis sa alerg si anul acesta la clasa 600. Prin urmare, am renuntat la motocicleta Kawasaki ZX6R si am achizitionat o motocicleta Yamaha R6 din anul 2007, dotata cu suspensii Ohlins, atat pe fata, cat si pe spate.

Reporter: Ce parere ai despre noua motocicleta?

Pa Bela: Sunt absolut impresionat de modul in care lucreaza suspensile. Anul acesta am avut cateva sesiuni de antrenamante pe Hungaroring si Euroring, deopotriva. Efectuand unele mici retusuri la propulsor, am inceput sa ma obisuiesc cu motocicleta, acesta fiind, de altfel, principalul meu obiectiv. Pe Hungaroring fiind un circuit de viteza, nu am inregistrat un progrs semnificativ ca timp, insa am inceput sa ma familiarizez cu suspensiile. Pe Euroring care este un circuit mic, foarte virajat si deosebit de tehnic, am inregistrat un progres de 3 secunde/tur fata de cel mai bun timp obtinut de mine in anii anteriori, aspect care m-a entuziasmat. Asa cum am precizat anterior, sunt absolut incantat de felel in care lucreaza noile suspensii ale motocicletei Yamaha R6. Pentru mine este mai mult decat evident ca voi inregistra rezultate bune in acest an.

Reporter: In acest context, cu suspensii Ohlins si cu o noua motocicleta, care sunt obiectivele tale pentru sezonul competitional 2018?

Pap Bela: Sa ma familiarizez tot mai mult cu noua motocicleta si sa-i descopar, in siguranta, limitele. Scontez pe un progres constant, atat ca tehnica de pilotaj, cat si ca timpi inregistrati. Voi urmari, in principal, sa termin pe roti toate cursele, anul trecut inregistrand si cazaturi. In acest context, nu este exclus sa vizez obtinerea titlului de campion in acest an.

 

Reporter: Cum te raportezi la prinipalii tai contracanditati la tiltu in acest an?

Pap Bela: Nu i-am analizat in mod deosebit. Ii respect foarte mult, nu doar pe pretendentii la titlu, cat si pe toti ceilalti piloti care vor lua startul in acest an competitional, indiferent de clasa la care participa. Astept cu nerabdare debutul campionatului si, de ce nu, reintalnirea cu vechii adversari de care ma leaga amintiri frumoase.

Reporter: Care este pilotul tau preferat la MotoGP

Pap Bela: Nu am un preferat in mod special. Ii prefer insa pe debutantii de la toate clasele. Totusi as miza pe Johann Zarco. E tehnic, agresiv, de persectiva.

Reporter: Ce parere ai despre organizarea RoSBK?

Pap Bela: In prima instanta am fost bucuros ptr ca s-a amanat etapa de la Serres din Grecia. Am auzit pareri contradictorii, insa la o temperatura de sub 10 grade, pericolul era eminent pentru toti pilotii si, cu siguranta ca etapa era marcata de o multime de evenimente neplacute si, poate chiar dramatice. Cat despre organizare...nu am de facut multe comentarii. As aprecia daca ar exista o mai mare consistenta in ceea ce priveste premiile acordate si un sprijin mai accentuat pentru debutanti.

User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active

Solicitarea fizica a pilotilor din Rosbk.

Chiar daca vorbim despre o competitie la care distanta pe care se desfasoara cursele este mai mica decat la MotoGP, aproximativ 60 km fata de 90-100 km, un factor important care departajeaza concurentii este rezistenta fizica.

Motocicletele de superbike din competitia Romanian Superbike sunt mai grele decat cele de Motogp si implicit si forta necesara pentru a le manevra, trebuie sa fie mai mare.

Pentru a face fata efortului fizic, pilotii se pregatesc in moduri diferite si tin cont de faptl ca nu toti ajung sa foloseasca la fel de mult aceasi grupa musculara. Majoritatea par sa aiba robleme cu bratele, dar sunt piloti care ajung sa termine cursele cu o oboseala excesiva in zona membrelor inferioare.

Diferentele apar de la stilurile de pilotaj diferite, setari diferite, mai ales cele care duc la schimbarea carateristicilor de manevrabilitate, dar si modificarea pozitiei pe motocicleta.

Dar un pilot ajunge sa isi foloseasca pe pista aroape totate grupele musculare, la iesirea din viraje antebratele, spatele si picioarele, pe viraje sunt mai incercati muschi umerilor si cei abdominali, pe franare bratele si muschi pieptului, iar la schimbarea de directie, bratele si picioarele fac cea mai mare parte din efort. Pe langa aceste situatii normale apar si suprasolicitarile in momentele in care pilotul incearca o depasire la limita sau cand incearca sa ramana e roti dupa un high-side.

Am inceput sa intrebam mai multi piloti implicati cum se pregatesc si ce dificultati intampina la concursuri. Ce spun pilotii despre acest aspect, vom afla pe parcursul a mai multor articole.

Razvan Ponoran, pilotul din Alba Iulia care din acest sezon va concura pentru Carcover Racing team"

“Din ce am simțit pana acum, cred ca brațele sunt cele mai solicitate. De când merg la curse am pățit de câteva ori pe final de cursa sa simt ca nu mai pot sa-mi controlez brațele, in special antebrațul. Probabil este și vina mea pentru ca nu reușesc sa compensez suficient, sa folosesc mai mult și picioarele pentru a elibera puțin brațele. “

Eduard Socaci, pilotul bucurestean care abia a trecut de la Supersport la Superbike,  acuza in cursa o solicitarea mai mare a picioarelor.

Oradeanul Pap Bella isi utilizeaza si el cel mai mult muschi bratelor, nu oboseste usor, la sfarsitul curselor abia simte ca intra in ritm iar despre diferentele dintre motociclete: " La 600 ritmul in curbe poate e mai mare dar la 1000 franarile si accelerarile sunt mai agressive".

Ionut Mistode,  ASL Racing team: “Depinde de circuit, daca sunt mai multe sicane ajung sa obosesc la nivelul umerilor, ca sa rezist mai bine,  conteaza sa profit cat mai mult de zonele cu lini drepte pe care sa incerc sa ma relaxez cat mai mult. Pe majoritatea circuitelor duc la la maxim  umerii, antebratele si tricepsi”

Un alt element poate chiar mai important decat rezistenta muschilor este data de capacitatea pilotului de aface un efort sustinut la un puls ridicat pe toata durata curselor.

Intrebati care este pulsul maxim. Razvan Ponoran spune ca el ajunge din cauza emotiilor, a adrenalinei la 200 bpm in momentele dinaintea startului. Adrenalina are un efect important  si duce la un puls mai mare decat cel la care s-ar ajunge daca se exerseaza in conditiile uni antrenament linistit in sala sau chiar la un sprint in aer liber.  Barda Gal, Ducati  Israel, si-a monitorizat de mult timp pulsul si ajunge la un maxim de 180 bpm  in momentele mai tensionate inclusiv la inceputul curselor , cu o medie in jurul a 160bpm pe durata intrecerii.

Solicitarile sunt mari, pilotii trebuie sa fie intr-o forma fizica  similara cu a orcarui atlet  profesionist, dar cum se pregatesc pilotii  de motociclism?

Sunt piloti care prefera sa nu lucreze cu greutati pentru a nu-si mari masa musculara si implicit greutatea. Pentru acestia optiunile sunt sesiunile de cardio pe bicicleta sau jogging.  Sunt piloti care incearca sa simuleze in sala miscarile efectuate in cursa pentru cresterea rezistentei musculare specifice pilotajului. In orice caz cei care se pregatesc la sala folosesc greutati mici sau lucreaza duar cu greutatea corporala si incearca un numar mai mare de seri si repetari.

Ionut Mistode:” Dupa o pauza mai lunga de mers cu motocicleta pe pista, indiferent ce exercitii fac pentru pregatire, dupa prima zi pe motocicleta simt grupe musculare care par a fi prea putin antrenate. Baza antrenamentului o constituie  partea cardio, incerc sa alerg sau sa merg pe bicicleta 5 zile pe saptamana cel putin cate 40 minute. Cand am marit intensitatea antrenamentelor am ajuns la 2 ore de exerciti tip circuit si o ora de cardio. Acum antrenamentul meu se bazeaza mai mult pe pregatirea pentru a participa la triathlon, alergare, bicicleta si inot."

 

Gal Barda: “Because I’m working very hard during the year i’m trying to have 3 times per week , usually 2 weeks before the race i’m trying to do 5 training per week and the race week only 2 times (light one)” - Pentru ca lucrez mult in timpul anului incerc sa am 3 antrenamente pe saptamana, de obicei cu 2 saptamani inainte de cursa incerc sa fac 5 antrenamente pe saptamana, iar in satamana cursei reduc la 2.

Razvan Ponoran: “Antrenament fizic fac destul de mult. Merg la sala și lucrez multe  exerciții cu greutatea proprie pe tot parcursul anului. Dacă timpul și bugetul îmi permit, încerc sa ma duc și la antrenamente pe pista. Acestea din urma fiind cel mai important lucru. Nu fac nimic special înainte de etapa.”

 Daniel Benza, castigatorul clasei Rookies 1000 din 2017, s-a remarcat printr-o ascensiune spectaculoasa, intrat acum in randul favoritilor pentru clasa Superbike in sezonul 2018, face si el o pregatire similara combinand exercitii pentru rezistenta cu alergare imediat dupa pentru a nu creste masa musculara:

 

"Pentru mine umeri si spatele mi se par cei mai solicitati, si am inceput la antrenament sa lucrez mult mai mult la aceste dou grupuri.

in Princip ma antrenez toata iarna pentru ca vara nu prea reusesc sa merg la sala din cauza lucrului. Dupa o discutie cu Ionut mi-am schimbat planul de antrenamt pentru ca ce am facut eu nu ma ajutat foarte mult, cu toate ca mergeam de 3 ori pe saptamana la sala. Acum fac toate exercitile cu greutate mai mici, cu 20 - 25 de repetari. Dupa antrenamt alerg 30 min.

Cel mai obositor pentru mine sunt franarile, din cauza ca nu mai am putere sa ma tin. se poate sa conteze pozitia mea pe motor. Vreau sezonu acesta sa ma concentrez mai mult la pozitie si tehnica decat la timp.Pulsu meu este undeva la 140 in timpul cursei si 160 inainte de cursa."

 

 

Eduard Socaci  prefera sa nu faca nici o alta pregatire fizica decat sa mearga intre etape cu motocicleta de enduro/cross: “Ajuta la conditia fizica si te obisnuieste cu derapajele si voblajele dar pozitia si abordarea virajelor este diferita, lucru care te incurca”.

 

 

 

Dupa aceasta prezentare generala, in episodul urmator vom diseca dieta pilotilor din Rosbk.

Articole similare